Keresés a blogban

Horgász Kajakom Fejlesztése

December előtti napokban kaptam egy "maszek" kajak kormánylapátot egyik  kajakos cimborámtól, mert az övére kicsi lett. Mit kezdjek egy kormánylapáttal, mikor az én kajakom annyira "eco", hogy a kormány helye sincs rajta....Félretettem, majd a kemény fagyok beálltával kezdek vele valamit, de a dolog nem hagyott nyugodni... irány az internet, videókat néztem, kajakos horgász fórumokat böngésztem ( csak külföldit, mert magyar még nincs..ami késik nem múlik :-)). Rengeteg videót láttam egyre több információt összeszedtem és lassan megérett a döntés: KÉSZÍTEK KORMÁNYT A KAJAKOMRA. Az elhatározást tett követte, lassan megvettem minden kiegészítő alkatrészt ami a kormány összerakásához kell. A teljesség igénye nélkül felsorolom mi minden kellet hozzá:

-  8 méter 2mm-es horganyzott acél sodrony és 4 db rögzítő
-  8 méter 4mm-es teflon pneumatika cső
- 8db 6mm-es pneumatika cső bilincs meg kb 20 cm 6-os pneumatika cső a 6-os bilincsekhez.
- horganyzott 2mm-es lemez
- szegecsek, csavarok, meg 2 db húzó rugó a kormánylapát egyenesen tartásához (ez saját fejlesztés)
- hajókhoz való szilikon szerű ragasztó, tömítő

Egy hét alatt mindent sikerült beszerezni és elkezdtem a munkát, a lapát már megvolt "csak" a tartót kellet hozzá kitalálni, ami azért nem volt olyan egyszerű mint ahogy leírom. Először csináltam sablont kemény papírból, mikor megvolt a jó profil, kirajzoltam egy A4-es lapra, a horganyzott lemezre már csak fel kellet rajzolni:


Dekopír fűrésszel körbevágtam, aztán meghajtottam így kialakult a kormány tartó elem, a lapát tartó korongok egy leselejtezett zöldséges vágódeszkából ( az asszonytól csentem el)  lettek kivágva :-) , a tengely tartó központi műanyag elem valamilyen játék alkatrésze lehetett:


Ezután következett a kormány összeállítása:



Mikor elkészültem a mechanikával az egészet szétszedtem és lefestettem zöld horgany festékkel. Már csak a kajakra kellet felszerelni a tartót amit szintén horganyzott idomból csináltam:


Ennek a tartóelemnek a rögzítését popszegecsekkel oldottam meg. minden szegecset, csavart, lyukat tömítettem.


Felrögzítés után jöhetett a próba a már kész kormányművel:


A sodrony előre vezetése és a mozgató pedálok okoztak némi fejtörést, mivel a kajakon nem volt szerelő, vagy tároló nyílás, csak elöl, ezért jött az ötlet készítek én egyet a beülőbe egyet meg hátra. Vettem  Győrben a Trinexus Kft-nél hajóba építhető fedelet, de ha már ott voltam náluk beszereztem még néhány dolgot amiről úgy gondoltam hiányzik a kajakról:


A tároló nyílások felszerelése gyorsan ment, kivágtam a megfelelő lyukat aztán tömítő ragasztóval bekenve, rögzítettem a kajakra: 



Középre a beülőbe is kellet egy tároló és szerelő nyílás, mert a kormány bovdent nem tudtam volna rögzíteni a kajaktesthez belülre. Ezen sokat agyaltam, a neten volt aki kívül vitte el de a profi kajakokban gyárilag mind beül van a bovden egy csőben. Én is így döntöttem, ehhez még a rögzítést is ki kellet találnom.



 Mivel kitaláltam, hogy evezőtartó is kell a kajakra, meg a kormánylapát felhúzó kötelet is fel kellet fogatni a kajaktestre ezért a csőbilincseket a szegecsek hátulról a kajak belsejében fogják: 




Következett a teflon cső beszabása, itt megakadtam a műveletekkel mert a kormány pedált nem tudtam hogyan készítsem el, mivel az én kajakomon nincs kialakítva a helye. Néhány napos szünet, böngészés a neten, és megtaláltam amit keresetem: 


Ha nincs hely a beülőben akkor ez a pedál a megoldás, nem teljes lábbal csak lábujjal kell mozgatni. Megint agyalás, hogyan tudom elkészíteni magam, kellet egy zsanérpár és a pedál anyaga, kirajzoltam, kivágtam, lefestettem ( a kép még előbb készült) és felrögzítettem:



Már csak a cső és a bovden felszerelése volt hátra, ezután pedig össze kellet hangolni az egész szerkezetet. A kormányt leszerelhetővé csináltam mert nem biztos, hogy a rögzítés kibír egy tetőcsomagtartós utat.


A cső felszerelése után már csak a bovdent kellet befűznöm és összekötnöm a kormányt a pedállal.


Ez volt az utolsó és egyben a legnehezebb művelet, de sikerült megcsinálni elkészült a kajak kormány, hogy működik-e azt még nem tudom csak remélem.




Raktam még fel bottartót a beülőbe és a kajak elejére, meg egy kötélfogót előre az első horgonynak, ezeket mind a már ismertetett technikával szereltem fel. Lassan de biztosan eljutok a teljesen felszerelt horgász kajakhoz. Viszont a puding próbája az evés..... irány a víz!!! 

19 megjegyzés:

  1. Keményen nyomod! Ha már átépítés, legyen alapos. :-D
    Én még nem mertem fúrni, faragni. Egyelőre jó még, ahogy vettem.

    VálaszTörlés
  2. Igen jó lett volna nekem is, de megnézve a gyári horgász kajak gyártókat ők sem csinálják másképp, rozsdamentes popszegeccsel és csavarral rögzítenek mindent, ja és kifúrják ott ahol ki kell fúrni vagy lyukasztani. A baj csak az hogy nálunk nem igazán lehet kiegészítőket venni, össze kellet vadásznom mindent..

    VálaszTörlés
  3. nah...megtaláltam! impozáns lett, de van néhány kérdésem:

    1. pedál: ez amolyan pillanatpedál? tehát csak addig húz be valamelyik irányba, amíg tartod az adott oldalt a talpaddal? (gondolom ezt a behúzó rugók miatt is.

    2. bovden átvezetések: hogyan vezetted át a "bovdenkülsőt" a kajak testén? szerintem a sima pvc csövet hamar el fogja nyírni a bovden. valami speckó betét kellene oda szerintem (bár nem látszik jól a képekről)

    3. a bottartó mennyibe került?

    4. a kötélrögzítő neve hajós berkekben bika. nem tudom, hogy ebben a méretben is így hívják-e, mondjuk én a horgonykötél rögzítésére keresek klem-et vagy legalább farkasfogat. azért tartom jobb megoldásnak, mint a bikát, mert gyorsabban oldható vészhelyzet esetén (pl.: ilyen lehet pl a fárasztás is)

    5. a megjegyzéseim kibickedések csak, mert ez egy csoda, amit odapattintottál :)

    VálaszTörlés
  4. No akkor kezdjük az első pont megválaszolását:

    1. Igen a pedálok alaphelyzetben a rugók miatt középen tartják a kormányt, ami lehet nem látszik a képen de a pedálok is ki vannak feszítve hátrafelé gumival, ezért ha szállításkor leveszem a kormányt és lazák a bovdenek a pedálok nem ágaskodnak hanem a kajaktestre húzza őket a gumi.
    2.a cső az ipari pneumatika teflon cső, nem műanyag! Ez bírja a strapát, hőálló, alakálló, kemény, de mégis rugalmas, szerintem a bovdennel nem kell akkora erőhatást kifejteni hogy berágódjon, könnyen mozog az egész szerkezet. A gyári kajak kormányok (pl. ocean) is ezzel a megoldással vannak szerelve.
    3.Az alábbi linken találod a bottartót:
    http://www.trinexus.hu/termek/horgaszbot_tarto_fekete_allithato_lapos_eva-p4147
    4. Kötélrögzítő, kötélfogó, én úgy tudom ezeket a kicsiket így hívják ezt is a Trinexusnál vettem:http://www.trinexus.hu/termek/kotelfogo_cl-204_all-p4453. Ja a képen látható bikát még fel sem szereltem mert lehet nem lesz rá szükségem.
    5.Nagy szükségem van a kritikákra és ötletekre, mert ez a fajta peca itthon még elég ritkának mondható a neten meg a te oldalad ami segít a kajakos horgászoknak :-)

    VálaszTörlés
  5. jah...közben láttam már, hogy teflon az, amit én PVC-nek hittem, és hogy nem csak bika volt ott, hanem "kötélfogó" (amit én eddig clam/klem-nek ismertem - vitorlásnak is kibic vagyok).

    Egyébként komoly dolognak gondolom, hogy nekiálltál egy ilyen fabrikálásnak, mert ugye a vállalkozó szellem nagyon fontos magában a partszéli pecában is.

    én is igyekszem. vannak nekem is elgondolásaim, bár nem mindig sikerülnek olyan:
    - tartósra
    - esztétikusra
    - célszerűre,
    mint azt én gondolom.

    Meg most kaptam a feleségemtől egy asztali dekopír fűrészt (állványos,a asztallal, meg minden), ami a wobblerfaragást jelentősen megkönnyítette. karácsony reggelén körbevágtam 30 wobblertestet, amit már csak reszelgetni kell, hogy a végleges forma kijöjjön. Tavaly a kézi lombfűrésszel a hokedli sarkán egész télen nem voltam ilyen termelékeny, ráadásul nem lett két egyforma test sem.

    szóval a kajak pimpelés egyelőre elmarad (én a mostaninak is örülök) :)

    VálaszTörlés
  6. fel is tettem a kormánylapátos posztodat a http://kajakoshorgaszat.lap.hu -ra a házibarkácsos dobozba, meg a Trinexus-t is a hazai forgalmazókhoz

    VálaszTörlés
  7. Köszi a marketinget, ez a wobbler faragósdi érdekel, most vettem vagy 20 db-ot "olcsóért" de ha tudnám hogy kell, elkészíteném magam...

    VálaszTörlés
  8. a Trinexus-os bottartó mennyire strapabíró? én is rendelnék tőlük egyet...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. lehet, hogy keso mar de en tobb helyen is lattam, hogy sima KPE csovet hasznalnak bottarto alapnak... 1m kb 400ft es kijon belole 4 bottarto is...

      Törlés
    2. Igen már raktam fel bottartót és használtam kpe csövet is. Összesen 4 db van a kajakon meg 4 db a ládán. Mindig van hova tenni a botokat :-))

      Törlés
  9. Vastag műanyag,szerintem strapabíró,bár egy kis átalakítás kell hozzá a kajakhoz.Az alsó résue nyitott tehát aut be kell fenekelni én fekete műanyagból vágtam egy kört és eut rögzítettem 3 db 3-as csavarral. Így tökéletes lett.

    VálaszTörlés
  10. jár az agyam rajta nagyon, tudnál küldeni valamikor egy-két közeli képet arról, hogy a kajakon ez hogy néz ki. megköszönném.

    norbert82[hernyó]gémél.com

    viszont a kis tárolórekeszek igazán impozánsak lettek :)

    VálaszTörlés
  11. Furkálni valahogy a testet nekem sem nagyon akaródzik. Volt beépített kormány a Tarponon, a Coosán, meg nem hiányzik. (Leszámítva a Balatont.) Nagyon hasznos bejegyzés.

    VálaszTörlés
  12. Hali!
    Azt meg tudnád mondani, hogy milyen csavart lehet behajtani a kajakba. Mert én ma voltam a csavarboltban, a BIC-emből kihajtott csavarral, de olyant nem tudtak adni. Vajon a sima facsavar+alátét+gumitömítés megfelelne? Nekem a hajó oldalán végigvezetett kötélzethez kellene mindez, hogy tudjak neki karikákat felrögzíteni. Esetleg létezik szakboltban eleve karika-fejű csavar, ilyen célra?
    Köszi: Imre

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én szegecset használtam meg hajóragasztót és hajós boltban (Győrben a Trinexus) vettem rozsdamentes omega alakú kötélvezetőt, vitorlásokon használják. A facsavar is lehet egy megoldás de azt én nem csináltam.

      Törlés
  13. mekkora a nagyobbik fekete fedél átmérője? Nekem is fel kell tennem kettőt (előre egy kisebbet, hátulra egy kvázi akkorát amekkorát vettél) de elég nagy a kajakom oldal irányu íve - gondolom egyáltalán nem hajlékony a fedél, hogy kényelmesen lehessen nyitni/zárni - ezért most dilemmában vagyok...ja és hossz mentén középre akarom tenni, nem kissé oldalra ahol már nincs 'gerinc'. Kíváncsi vagyok a véleményedre!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem hajlik a fedél csak egy kicsit, ha nagy az ív akkor nem tudod majd belecsavarni a tetőt. A méreteket majd hétvégén megmérem. Szerintem rakhatod oldalra is nem befolyásolja a kajak merevségét, az én kajakom anyaga 7 mm vastag,elég stabil mindenhol.

      Törlés
  14. micsoda munka... legalabb tudom , kire bizzam az enyemet :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Megérte megcsinálni, még mindig jól működik :-)

      Törlés

Ha van mondanivalód, írd meg.