Keresés a blogban

2014. júl. 1.

Lápon innen, és azon túl

Hideg van, didergek. Pöffent egyet a föld, fehér páragomolyagok szállnak a nádas felett, hűs szellőcske kergeti őket, meg, meg állva, incselkedve a nádassal is. Páracseppek gördülnek le egyenként a bólogató nád levelekről, mint megannyi apró gyémánt, halkan csobbanva tűnnek el a mélyben, közben zenélnek, énekelnek, szimfóniát írnak, a természet apró szimfóniáját. Őzbak riaszt - bahh, bahh, bahh -, valamit hallott, persze megint a ravasz piros bundája villant, udvari tollast szorongat, ahogy hazafelé oson a búzaföld szélén. Apró nádi poszáta tüsténkedik, néha énekel - tik,tik, tak, tak, nyikk - aztán odébb ugrik felborzolja magát, néhány harmat cseppet szór szerteszét.
Megrendülten ülök a kajakban, a pillanat, ez a hajnali pillanat, tünékeny, de mégis örök. Aztán dobok, az elsőt, az elsőt mindig nagyon várom, mert az első hozhat meglepetést, az első lehet különleges. Most is az, erős rántást érzek, aztán kemény ellenállást, nagyot fogtam, mohos hátút. A játszma még nincs lejátszva, még Ő az erősebb, még Ő diktál, és beúszik a hínárba, de én megvárom, feszesen tartom, hogy aztán a megfelelő pillanatban magam felé húzzam. Még egy, két kirohanás, aztán az enyém lesz, ha csak egy kis időre is.

Menta illata terjed a víz felett, tavirózsa sárga virága készül kibontani szirmait, várja a napot, meg már én is. Mindenem csupa víz. A reggeli hideg pára bemászott a kajakba, bekéredzkedett a tarkómba, felkúszott a lábamon, bekukucskált a kezeimbe.

Horgászom, hisz azért jöttem, néha jön egy, egy, aztán van időm, figyelni, minden méterrel beljebb a láp egyre többet mutat magából.

Kanyargós útvesztő. Melyik utat válasszam? Most jobbra, aztán, majd máskor balra evezem, közben mélyen beszívom a menta illatot, és csodálom az alattam lévő kristálytiszta vizet, ahol, a hínár apró fehér virágai sejlenek át.

Virágszőnyeg a víz alatt

A nap legnagyobbja, még hátravan. Az érzékek már tompák, a meleg fullasztó, de egyszerre minden megváltozik. Ledurrantja a wobblert, meglepetés, szép izmos, erős, lápi domolykó. Megküzdünk, összenézünk, a szemében matuzsálemi tapasztalat, még nem látott embert, most már ezt is tudja, többet nem fogom meg, mindegyiket csak egyszer. Okos állat a domolykó...

1. Gratulálok!
    Igazán szép halakat fogsz, és olyan helyekre jutsz el ahova én sose fogok.
    Maradnak a patakok, csatornák, csak úgy gyalogosan.
    Egyébként amikor ilyen vad vidékre tévedek, mindig elgondolkodok, hogy mennyire más ez, mint szépen füvesített tó partján figyelni az elektromos jelzőket.....

1. Nekem olyan az ilyen vadon, mint a drogosnak az anyag :) Ettől, az ilyen horgászatokról sokáig telítődik a lelkem, hogy aztán egy idő múlva megint érezzem, mennem kell....

2. Én meg úgy érzem magam ezektől az írásaidtól mint a drogos aki nem kapta meg az anyagot. Vagy nem azt amit szeretett volna. Domolykó hiánybetegség. :)

3. Ha másképp nem, legalább virtuálisan adagold magadba ;-) Aztán majd egyszer.... Meg másképpen, talán megint a Szigetközben.

2. Micsoda domik, micsoda helyek, micsoda írás... :) Irigykedem. Gratula ;-)

3. Má' megen. Mint mindig...

4. Ó baz... már másodszor nézem végig. Nem mintha ma a saját kis tavamban nem éreztem volna jól magam. A lányom fogott egy 6 centis veresszárnyút, én kettőt elengedtem, aztán mozdítás se. De egy feketenyakú vöcsök egész délután körülöttünk settenkedett, sikerült rádobnom a feederrel, de megúszta. A cserregő nádiposzáták frissen kirepült tanulói 1 méterre előttünk szedegettek. egy kócsag 50 méterig ránk cserkelt, és legalább 100 teknős figyelt minket és jelentett az amuroknak (rájuk vadásztunk volna). A böglyök is jólaktak, a nyakam is leégett, halat sem fogtunk, szép nap volt, de ezek a fenti képek, híjjj!

1. Sokat agyaltam saját tavon, elképzeltem milyen lehet, kiülni a partjára, lesni a benne lévő élőlényeket, hallagatni a békák zenéjét, megélni minden apró változást. Aztán elkezdtem kajakozni és minden megváltozott, az egész addig képzelt világ ott hever a kajakom előtt. Azért egy olyan tó, ami neked van, megmozgatná a fantáziámat, csak ahhoz el kéne költöznöm :)) A vad domolykók rabul ejtettek, egy egész élet kevés, hogy megismerjem, kifogjam a matuzsálemi korú példányokat

2. Na az van ám, hogy az nem az én tulajdonom, hanem állam báé, csak nekem kell rá vigyázni. Nem nagyon van benne hal, és a legutóbbi melegek miatt rohamosan fogy belőle a víz, pár évenként kiszárad, most alig 35-40 cm. Amúgy nem is kicsi, a nádassal együtt vagy 170 ha s 80 ha nyílt víz, s mellette van egy 60 hektáros is, de abból kb. 8 ha a nyílt víz, a többi nádas. Madárparadicsomnak kellene lennie, és az is, meg a vidráké, itt senki nem bánja, ha megeszik a halakat. Elméletileg tilos benne horgászni, én sem nagyon szoktam, de a minap észleltem pár amurt, olyan kilós formákat s hát ugye azok "büdös" tájidegen fajok, ki velük. Meg persze az ezüst kárászok. Gondoltam én, de hát rá se bagóznak a nagyszerű amuros csalikra, amiket a boltban ajánlgattak. Varsázni meg nem lehet, mer egyben teknős paradicsom is, és ha nem nézem meg a varsákat 2-3 óránként, akkor a tekik felzabálják a benne lévő halat. Volt olyan pár éve, hogy kb. 2-2,5 kilós csukeszt ( 7 éve, azóta sem volt benne csuka) gyakorlatilag élve felfaltak! Mer' ugye ez egy kőkemény játék. :)
      Amúgy tényleg jó benne megfigyelni az élőlényeket, de jelenleg a böglyök a legjobban tanulmányozható állatok, de sajna ők is tanulmányoznak engem, folyton vérmintát akarnak. :) Ennek ellenére én szeretem, bár madarászként s nem horgászként.

3. Nálunk is vannak ilyen tavak, az ősi Hanságból visszamaradt gyöngyszemek, Fehér tó, Barbacsi tó és a kedvencem a Szigetköz árterének közepén az Öntés tó. Ártéri tó, igazi különlegesség, mint, ahogy a Szigetköz maga is, de ez a tó maga a vízi paradicsom, természetesen fokozottan védett és nem lehet bemenni, van egy befolyása és egy kifolyása, ezért állandóan mozog a vize, az árvizek is átmennek rajta. A gugli térképen meg is találod könnyedén, mert ha az ásványi részre ránagyítasz, lesz egy nagyobb egybefüggő vízterület az ártér közepén, na az az öntési tó.

4. Ej, most megyek majd nyaralni, de sajnos nem felétek. Nem mintha Zala (szülőföldem) egy picit is elkeserítene, egy cseppet sem! Épp azt tervezem, hogy hátha sikerül gyerekkorom kis patakjában ismét (32 év után) pecázni egyet, hátha vannak benne még domolykók, sügerek. De a jövőben be kell hogy tervezzek egy Szigetközt, 25 éve tervezem, de nem jött össze.
      Ezekre a fok. védett tavakra kíváncsi lennék. A belépés nem lenne gond, van ismerősöm a helyi nemzeti parknál, hívott is, csak oda kéne jutni.
      Addig csak töltsd fel ide szépen a fotókat, írásokat, ennyi örömem legyen.

5. Egyszer, ha úgy hozza sorsod, hogy elvetődsz errefelé, szívesen venném, ha hozzád csapódhatnék, egy Öntés tavi túrára :) Azért ne 25 év múlva gyere :-D

Ha van mondanivalód, írd meg.