Keresés a blogban

2011. dec. 5.

Kajakom átépítése.


December előtti napokban kaptam egy "maszek" kajak kormánylapátot egyik  kajakos cimborámtól, mert az övére kicsi lett. Mit kezdjek egy kormánylapáttal, mikor az én kajakom annyira "eco", hogy a kormány helye sincs rajta....Félretettem, majd a kemény fagyok beálltával kezdek vele valamit, de a dolog nem hagyott nyugodni... irány az internet, videókat néztem, kajakos horgász fórumokat böngésztem ( csak külföldit, mert magyar még nincs..ami késik nem múlik :-)). Rengeteg videót láttam egyre több információt összeszedtem és lassan megérett a döntés: KÉSZÍTEK KORMÁNYT A KAJAKOMRA. Az elhatározást tett követte, lassan megvettem minden kiegészítő alkatrészt ami a kormány összerakásához kell. A teljesség igénye nélkül felsorolom mi minden kellet hozzá:

-  8 méter 2mm-es horganyzott acél sodrony és 4 db rögzítő
-  8 méter 4mm-es teflon pneumatika cső
- 8db 6mm-es pneumatika cső bilincs meg kb 20 cm 6-os pneumatika cső a 6-os bilincsekhez.
- horganyzott 2mm-es lemez
- szegecsek, csavarok, meg 2 db húzó rugó a kormánylapát egyenesen tartásához (ez saját fejlesztés)
- hajókhoz való szilikon szerű ragasztó, tömítő

Egy hét alatt mindent sikerült beszerezni és elkezdtem a munkát, a lapát már megvolt "csak" a tartót kellet hozzá kitalálni, ami azért nem volt olyan egyszerű mint ahogy leírom. Először csináltam sablont kemény papírból, mikor megvolt a jó profil, kirajzoltam egy A4-es lapra, a horganyzott lemezre már csak fel kellet rajzolni:


Dekopír fűrésszel körbevágtam, aztán meghajtottam így kialakult a kormány tartó elem, a lapát tartó korongok egy leselejtezett zöldséges vágódeszkából ( az asszonytól csentem el)  lettek kivágva :-) , a tengely tartó központi műanyag elem valamilyen játék alkatrésze lehetett:


Ezután következett a kormány összeállítása:



Mikor elkészültem a mechanikával az egészet szétszedtem és lefestettem zöld horgany festékkel. Már csak a kajakra kellet felszerelni a tartót amit szintén horganyzott idomból csináltam:


Ennek a tartóelemnek a rögzítését popszegecsekkel oldottam meg. minden szegecset, csavart, lyukat tömítettem.


Felrögzítés után jöhetett a próba a már kész kormányművel:


A sodrony előre vezetése és a mozgató pedálok okoztak némi fejtörést, mivel a kajakon nem volt szerelő, vagy tároló nyílás, csak elöl, ezért jött az ötlet készítek én egyet a beülőbe egyet meg hátra. Vettem  Győrben a Trinexus Kft-nél hajóba építhető fedelet, de ha már ott voltam náluk beszereztem még néhány dolgot amiről úgy gondoltam hiányzik a kajakról:


A tároló nyílások felszerelése gyorsan ment, kivágtam a megfelelő lyukat aztán tömítő ragasztóval bekenve, rögzítettem a kajakra: 



Középre a beülőbe is kellet egy tároló és szerelő nyílás, mert a kormány bovdent nem tudtam volna rögzíteni a kajaktesthez belülre. Ezen sokat agyaltam, a neten volt aki kívül vitte el de a profi kajakokban gyárilag mind beül van a bovden egy csőben. Én is így döntöttem, ehhez még a rögzítést is ki kellet találnom.



 Mivel kitaláltam, hogy evezőtartó is kell a kajakra, meg a kormánylapát felhúzó kötelet is fel kellet fogatni a kajaktestre ezért a csőbilincseket a szegecsek hátulról a kajak belsejében fogják: 




Következett a teflon cső beszabása, itt megakadtam a műveletekkel mert a kormány pedált nem tudtam hogyan készítsem el, mivel az én kajakomon nincs kialakítva a helye. Néhány napos szünet, böngészés a neten, és megtaláltam amit keresetem: 


Ha nincs hely a beülőben akkor ez a pedál a megoldás, nem teljes lábbal csak lábujjal kell mozgatni. Megint agyalás, hogyan tudom elkészíteni magam, kellet egy zsanérpár és a pedál anyaga, kirajzoltam, kivágtam, lefestettem ( a kép még előbb készült) és felrögzítettem:



Már csak a cső és a bovden felszerelése volt hátra, ezután pedig össze kellet hangolni az egész szerkezetet. A kormányt leszerelhetővé csináltam mert nem biztos, hogy a rögzítés kibír egy tetőcsomagtartós utat.


A cső felszerelése után már csak a bovdent kellet befűznöm és összekötnöm a kormányt a pedállal.


Ez volt az utolsó és egyben a legnehezebb művelet, de sikerült megcsinálni elkészült a kajak kormány, hogy működik-e azt még nem tudom csak remélem.




Raktam még fel bottartót a beülőbe és a kajak elejére, meg egy kötélfogót előre az első horgonynak, ezeket mind a már ismertetett technikával szereltem fel. Lassan de biztosan eljutok a teljesen felszerelt horgász kajakhoz. Viszont a puding próbája az evés..... irány a víz!!! 

6 megjegyzés:

  1. irigylem a mestereket.... én nekem sem türelmem sem szaktudásom nincs ehhez... de lehet én is kajakos leszek ha még sokat olvasom a kajakos blogokat

    VálaszTörlés
  2. Pali!
    A kajakozásnál közvetlenül, nesztelenül, lopakodva lehet a vízen "járni" én ezért szeretem. A fokozatosság elvét tarts be, mert különben úgy jársz mint Korvin :)

    VálaszTörlés
  3. Ciao,
    mi piace molto la tua realizzazione di un piccolo gavone tra le gambe (quello con il tappo bianco).
    Vorrei chiederti se sei rimasto soddisfatto o se ti ha creato problemi, in quanto vorrei farlo anche io sul mio kayak tribord rk500-1, ma ho qualche dubbio
    Ciao
    Guido

    Hello,
    I really like your creation of a small peak between the legs (the one with the white cap).
    I would like to ask you if you are satisfied or if it created you problems, because I also want to do it on my kayak tribord rk500-1, but I have some doubts.
    Hi
    Guido

    VálaszTörlés
  4. Perfectly closes the lid, inside a small bag to pack into it. I was happy with it.

    VálaszTörlés
  5. Che tipo di oggetti ci metti dentro?
    E nel gavone di poppa cosa ci tieni!?

    What kind of items you put into it?
    And in the aft peak what you care?

    VálaszTörlés

Ha van mondanivalód, írd meg.