Keresés a blogban

2012. aug. 7.

Balin az Esztergomi Érsek gyümölcsös szigeténél.

Helemba sziget rövid története:
1234-et írunk vala, II. Endre királyunk elrendelteti, hogy Róbert Érsek kapja "Halumbayzget"( Helemba) szigetet és ott nyaralót, építtessen magának és köréje gyümölcsöst telepítsen.

1241-42.-dik évében az úrnak, eljött az országba a kutyafejű tatárok tömege! Helemba szigetén az Érsek kőháza túlélte a pusztító hordákat de régi fényében már nem tündökölt.
1570-et írunk, az Esztergomi Szandzsák adóösszeírásakor megemlítik mint "Kis Érsek sziget rétje  a nagy szigettel és Helemba faluval szemben".
1599.-dik évben a Habsburg Birodalom és az Oszmán Birodalom küldöttei Helembán találkoznak de a béketárgyalások kölcsönös engedmények híján kudarcba fulladnak....
1920-ban pontosan június 4.-én  budapesti idő szerint 16:32 perckor aláíratik a Trianoni békeszerződés, ahol is Helemba szigete Magyarország része marad mivel a Duna sodorvonalától délre fekszik.....
(Dátumok és forrás: Wikipédia)
A rövid történelmi áttekintés után csapjunk az evezővel a vízbe!
2012.-dik évében az úrnak, egy júliusi rekkenő nyári hajnalon, elindultam kajakommal horgászni az Esztergom alatt elterülő Helemba és Törpe szigetek körül és az alattuk elterülő az Öreg Duna által felrakott kavicszátonyra.

Félelmetes érzés tök sötétben " egy szál kajakkal" nekivágni a nagy hajókkal teli víznek! Én akartam extrém horgász lenni, hát tessék menni kérem, nem beszarni..... Vízre tettem a hajót és belehuppantam, majd egy jól irányzott evezőcsapással a sodrásba kormányoztam. Agyő part, agyő világ most már csak én vagyok, a kajak, meg a víz!

Ezek a hegyek! Csodás panoráma, vízről nézve, már ezért érdemes volt idejönni! A Helemba sziget nem kicsi, élet is van rajta, néhány önkéntes telekfoglaló, meg úszómű, amúgy Esztergom városáé. Az egész sziget erdővel benőtt, nem szálltam ki a partjára mert még sokat kellet eveznem, hogy elérjem a Duna által felrakott kavicspadot, ott akartam a napfelkeltét megnézni és ha vannak, akkor balinokkal találkozni.

Kiszélesedett előttem a kavicszátony sziluettje, felgyorsult a víz körülötte, még éppen időben érkeztem, gyors kikötés és már gyönyörködtem volna a napfelkeltében, mikor hirtelen ott termett egy tulipános kirúzsozott szálloda hajó, na ez f@sza, akkora hullámokat vert, hogy  rémültem mentettem a kikötött hajót, meg a cuccomat! Nesze neked napfelkelte meg kavicspad!

Mikor elúszott ez a büdös, dübörgő borzadály azért maradt még időm lefotózni ezt a csodát! Engem elbűvöl, magával ránt, megbéklyóz a hajnal a vízen, rabja lettem mindörökre. Minden napfelkelte az  univerzum egy villanása, egy pillanat amit ember sokszor láthat de sohasem egyformán. Nem horgásztam csak utána, mikor feljött a nap, bámultam körbe mint az óvodás első nap az iskolában. Mindenütt hegyek, a kavicszátonyt átöleli az Öreg Duna selymesen, ringatón, védelmezőn.

A hátam mögött balra a Törpe Sziget, jobbra pedig a Helemba Sziget, ezek körül akartam horgászni, bár a látvány miatt hanyagoltam a pecát. Igazából ez a Dunakanyar "előszobája" de látványban majdnem olyan, csak a fellegvár hiányzik a képről.

Festeni sem lehetne szebbet.

Elhagyva a kavicspadot gondolkodóba estem egy elém táruló homokpadon. Minden van itt ami a Szigetközi Dunán nincs, hegyek, homokpad, kavicszátony, csak halat nem láttam eddig, hol lehetnek a balinok, jászok vagy esetleg a  domolykók? Láttam egy kisebb befolyót az ide úton ott úgy gondoltam lehet némi esélyem halakkal találkozni, el is indultam visszafelé, mert azért horgászni jöttem elsősorban :-)

Víz által simára csiszolt fatuskó, olyan a kinézete mintha egy sasmadár feje lenne:

Odaértem a befolyóhoz, semmi mozgást nem láttam ezért vízközt próbáltam vezetni egy pici kenartot az UL bottal, második dobásra elnehezült a bot és végre! Halat fárasztottam méghozzá egy hetyke balint! Ismeretlen vízen néhány óra után balint horogra csalni! Ó, nem tudjátok mit éreztem, az adrenalin egy pillanat alatt végigjárta mindenem! Mikor kivettem a vízből pár fotó erejéig szinte dühösen nézett rám, mert éhes maradt....

Fotózás után visszaengedtem a vízbe, menjen csak szaporodni, sokasodni. Ránéztem az órámra és sajnos mennem kellet mert időhöz voltam kötve, begyújtottam az evezős rakétát és meg sem álltam a kikötőig, közben azért láttam még pár nagy hajót. A Duna tényleg egy nemzetközi vízi út, hajó, hajó hátán csoda, hogy van még benne hal, vagy bármilyen élet, az autópályán sem maradnak életben a pockok, egerek, sünök és még kit tudja mi minden.

Visszaérve a kikötőbe, gyorsan feldobtam a hajót a tetőcsomagtartóra és irány a szállás, ja nem mondtam még? Éppen nyaraltunk :-) Még volt egy hajnalom amit engedélyeztem magamnak. Folyt. köv.

Készítettem egy filmet erről a számomra felejthetetlen napról:

Vízállás: Esztergom: 215 cm, hőmérséklet: 27 C, felhőmentes égbolt, reggel feltámadó szél.

1. El nem tudom mondani, hogy most mit érzek, pedig még soha nem jártam azon a helyen! Irigy vagyok, hogy ezt a reggelt átélhetted! Irigy vagyok minden ilyen hajnalért az összes kajakos - pecás blogger irányába, hogy ilyet átélhetnek! Ahogy írtad: "Agyő part, agyő világ most már csak én vagyok, a kajak, meg a víz!" És ez a lényege ennek az egésznek, amit csináltok, amiért éltek! Én is ezt akarom! Egyre inkább! Reggel ahogy sétáltam a pályaudvar felé csak azon járt az eszem, hogy milyen lenne most kint ülni a kajakban, a nádélen csukát - sügért - naphalat kergetve, vagy a nyiltvizen ringatózva balinok, süllők és kövesek nyomát keresve!
    Talán majd jövőre!

1. Az érzés amikor elindul a hajó és jön a nagy víz, sodrás, távolodik minden.... szeretem nagyon, sokáig horgásztam partról de a nyomába se ér a kajakos pecának! Örülnék ha sikerülne beszerezned egy hajót :-)

2. Nagyon jó írás szép képekkel!!! Grat! üdv.Csaba

1. Köszi, lesz még folytatás, mert még egy hajnalt is sikerült kint lennem és nem eredménytelenül :-)

3. Ja és még egy: A videó remek lett! Megvetted a goprot végül is? Ha igen úgy érzem nem semmi felvételeket láthatunk a közeljövőben!

1. Igen megvettem a gopro Hero-t, az első szériát " óccsóért" sok kiegészítővel, ez volt a teszt videó, a továbbiak remélem még jobbak lesznek!

2. Hú de jó nagyon várom a többit is!
      Meg a következő írást is!

4. Szép környék nagyon, mikor kajakoztam a nagy vízen úgy éreztem magam mint egy felfedező.....
    Sajnos nagy volt a vízállás ezért nem nagyon mozogtak a halak, rablást nem is láttam, a kavicspadot is körbe horgásztam de nem jött semmi :-(
    Megnéztem az írásod, szép halakat fogtatok!

5. A címeres zászló csak dob a történeten meg a képeken! :-)

1. Nem mellesleg határfolyón kötelező tartozék... ha jó tudom...

Ha van mondanivalód, írd meg.